maandag 8 augustus 2016

Maandag: Grossglockner en Zell am See

We hadden er zin in vandaag. Om 8.15 uur vertrokken we naar de Grossglocker Hochalpenstrasse. Dit is vanaf Grossarl ongeveer 1,5 uur rijden. Vandaag zou het Kaiserwetter zijn, 26 graden, dus de perfecte dag voor deze trip.
Via Zell am See en Fusch kwamen we om 9.20 uur bij de kassa van deze weg. De tol bedroeg voor een auto 35 euro. Terwijl we in de rij stonden, ging de derde kassa open. We waren mooi op tijd. Vele wielrenners, mountainbikers en motorrijders met ons.
Al snel kregen we uitzicht op het hoog gebergte.
De eerste 3 stops sloegen we over. We waren bang, dat het te druk zou worden. Bij de Edelweiss-spitze op 2571 m hoogte zijn we gestopt. Bij het hoogste punt, hiervoor moet je nog 4 km verder over een zeer smalle bergweg, heb je een 360 graden panoramazicht. Schitterend!
We hadden boven geluk, want er was nog een parkeerplaatst voor ons. Wat een drukte!
Jeanny is nog even de shop ingegaan, want ze wil graag een nep edelweiss kopen, zodat ze een echte kan vinden vandaag. Helaas, niets gevonden. Boven op het panoramaterras lag nog sneeuw van afgelopen week. Raar.
We zijn nu doorgereden naar het eindpunt en genoten van het uitzicht. Het enig vervelende waren de wielrenners op de weg.
Het is zeer moeilijk kiezen uit de vele foto's, haha. Ineens waren we bij ons eindpunt: het bezoekerscentrum op 2369 m hoogte boven de Pasterzengletsjer met uitzicht op de Grossglockner.
Iedereen herkent dit wel, denk ik. Wij zijn hier ongeveer 35 jaar geleden geweest, en we weten zeker, dat de parkeergarage er toen nog niet was. Er waren 4 verschillende parkeerterreinen en wij hadden geluk, dat we hier nog in konden. We zijn eerst langs het uitzicht van de gletsjer gaan wandelen, waar we ook nog een murmeltier zagen.
Dan zelfs nog een Edelweiss plantje gefotografeerd. Dit ziet Jeanny thuis pas, haha.

Daarna even in de shop geweest, waar Jeanny een gedroogde Edelweiss heeft gekocht. We zijn daarna met de gletscherbahn naar beneden gegaan. We hoopten dicht bij het ijs te komen, maar beneden zagen we dat dit nog een hele wandeling zou zijn. We liepen wel langs de plaats, waar in 1980 het ijs nog lag.
We hebben op een bank zitten genieten van de zon en het uitzicht. Door het fototoestel konden we alles dichterbij halen en goed bekijken.

We zijn weer naar boven gegaan met de bahn. Omdat we nog naar Zell am See willen gaan, zijn we weer langzaam naar de auto gelopen. Wat een toeristen-attractie!
We reden nu in file uit de garage en het was nu ook erg druk op de weg. Zo erg zelfs, dat de politie beneden de auto's stond tegen te houden. Ze waren opgesteld zoals bij een ferry.

Wij hebben genoten en zijn erg blij, dat we zo vroeg zijn gegaan!
Ook in Zell am See reden we in file de stad in. We hadden geluk, dat we nog makkelijk een parkeerplaats konden vinden. We zijn meteen de leuke straatjes ingelopen. Het was hier 26 graden.
Het viel ons op, dat er hier veel dames in boerka lopen. We lezen thuis, dat er hier vele rijke  Arabieren zijn voor de schone lucht, het water en de temperatuur. Bij hen is het nu rond de 40 graden. De reklameborden zijn zelfs in hun taal.
Jeanny heeft hier nog sigaretten gekocht en Joep een echte Oostenrijkse vliegenmepper. We zijn daarna naar het water gewandeld en hebben daar een tijdje doorgebracht in de schaduw met een heerlijk windje. Wat een mooi uitzicht!
Nog een lekker softijsje gekocht en weer terug gereden naar Grossarl. We kwamen langs de Lidl en het tankstation. Nog even getankt, nu voor 0,979 euro. Rond 17.00 uur waren we terug. Jeanny is verder gegaan met lezen in de zon. Nu kan het nog. Joep is gaan koken en rond rond half 7 hebben we heerlijke forellen op. Daarna natuurlijk de avondwandeling. We hadden onze stappen nog niet voor vandaag. Alweer een nieuw rondje gevonden. Jeanny was helemaal blij.

Vandaag 13.900 stappen, 10,5 km en 66 trappen gelopen.

1. Weer prachtige foto s gemaakt en veel gewandeld. Jeanny doe jij asn Nordic Walking? Nooit geweten. Geniet er nog van, ook groet aan Joep,😎